top of page
Ekran görüntüsü 2023-11-14 185318.png

Başbakanlık Cami
Astana / Kazakistan, 2010

Başkanlık Camii Kazakistan’ın başkenti ve ikinci büyük şehri olan Astana’da önerildi. Astana’nın kentsel ve hızlı morfolojik dönüşümü tarihte büyük önem taşır. 1997 yılında Japon mimar Kisho Kurokawa’nın uluslararası bir yarışma sonucu Astana için önerdiği ve kazandığı masterplan şehri altyapı, havaalanı, konaklama ve ulaşım kararlarıyla yeniden yapılandırıldı. O dönemde Kurokawa’nın kentsel tasarım kararları, İngiliz mimar Norman Foster and İtalyan mimar Manfredi Nicoletti’nin önemli yapılarıyla detaylanmıştı. Mimar o dönemde makine çağından yaşam ilkeleri çağına geçmeyi hedeflediği, metabolik ve simbiyotik ilişkinin birleştiği bir şehir planı sunmuştu. Bu anlamda şehir halen, dairesel bir bölgeleme kararı yerine doğrusal bir planlama sistemini takip etmektedir. 

Ekran görüntüsü 2024-07-12 172441.png

Astana’yı ikiye bölen İşim nehrine paralel olarak konumlandırılan Başkanlık Camii, şehrin doğrusal olarak planlanmış geniş caddeleri, meydanları, sokakları, parklarıyla adeta tarihi kent peyzajının bir parçası olabilmesi ve mütevazi bir “yapı kesiti” olarak kendini var edebilmesi hassasiyetiyle önerilmiştir. Şehrin oldukça stratejik noktasında Başkanlık Sarayı’nın paralelinde önerilen ve İşim nehrine ön cephesini veren camii, sadece zeminden türetilen yalın ve basit yapı strüktürü ve aydınlatma nüanslarıyla kendi sembolik değerini oluşturabilmesi üzerine kurgulanmıştır.

Bunun için, yapının kendi tektoniğine ilişkin mimarisi de oldukça gösterişten uzak ve yalın bir dilde tasarlandı. Gün içinde neredeyse kent peyzajı içinde hiç algılanmayan yapı, gece kendi öz ihtişamını ve yükselen cephesini sadece aydınlatma unsurlarıyla ortaya çıkarıyor. 

 

Bu yalın dil içinde ise anıtsal mimariyi oluşturan oranlardır. Mekan algısı girişte insan ölçeğinde iken giderek ululaşır. Böylece yapıyla ilk karşılaşmada insan algısında ezici bir üstünlük ve hakimiyet kurmak yerine onun ölçeğinden ona seslenilir. İçeri girdikten sonra ise yavaş yavaş artan yükseklik ve oranlar artık onun hizmetindedir. İbadeti için gerekli huzuru ve iç dengeyi sağlayan ferah bir mekan algısını oluşturur. Yapının inşaatında kullanılacak malzemeler geri dönüşümlü ve doğal malzemelerdir. 

 

İçeriye ışığın alınması kontrollüdür ve geniş dolu yüzeyler yüksek yalıtım değerleri ile ısıtma ve soğutma yüklerini en aza indirecek şekilde tasarlanmıştır. 

Proje künye

 

Mimari tasarım: R. Güneş Gökçek 

Mimari ofis: YPM 

Proje ekibi: Tunç Kayıkçı, Rabia Sakçı, Altuğ Gönençen, Erkan Erdoğan 

Proje yılı: 2010 

Arsa alanı: 125.000 m2 

İnşaat alanı: 25.000 m2 

Proje Galerisi

bottom of page